Bomenkap Amsterdam Noord

1024 770 Meldpunt Bomenkap

Melding:
Voor een komend jaar aan te leggen brug over het Noord Hollands kanaal die aan moet sluiten op de Meeuwenlaan in Amsterdam Noord, worden ca. 13 bomen gekapt aan de Sixhavenweg. In ditzelfde gebied zijn sinds 2003 al honderden bomen gekapt, vanwege de aanleg van de Noord-Zuidlijn en onlangs canadese populieren en iepen, vanwege gevaar (vallende takken/iepenziekte) zonder terugplantplannen in het gebied. Een kersenboompje dat bewoners op de kale vlakte hebben geplant wil de gemeente ook omzagen. Maar het kwalijkste is, dat het merendeel van de dertien ‘fietspadbomen’ alleen maar omgezaagd moeten worden omdat men niet op het bestaande fietspad wil aansluiten (dat zou max 3 bomen het leven kosten), maar per se een nieuw fietspad wil aanleggen met als reden ‘sociale veiligheid’. Dat klinkt altijd goed, maar is in dit geval aperte flauwekul. Er is een bestemmingsplan opgesteld onlangs om dit nieuwe fietspad vast te leggen, en daarmee wordt nu geschermd, het zou onmogelijk zijn dit nu definitieve bestemmingsplan weer open te breken om het fietspad te kunnen verleggen. Kafka rules.

graag delen
1 comment
  • Rik Tijhuis
    REPLY

    Goedendag,

    Ik maak mij grote zorgen over de alsmaar voortdenderende bomenkap in het “groene” stadsdeel Amsterdam noord en dan met name Buiksloterham.
    Dit gebied is in ontwikkeling en ik begrijp dat voor herinrichting van (doorgaande) wegen er soms drastische ingrepen nodig zijn. Zie bijv. Asterweg. Alle bomen verdwenen.
    Maar ook de Distel/Gras/en Papaverweg ontkomen niet aan de bouw woede en wat ik dan niet begrijp is hoe het mogelijk is dat voor de bouw van project Republica aan de Papaverweg t.o. Rien de Wolf de complete rijweg is verlegd en daarvoor een aantal prachtige bomen zijn omgezaagd. Kapvergunning was hier blijkbaar geen probleem..
    Ook verderop in de Papaverweg richting de fietsbrug naar de ndsm zijn 2 schitterende monumentale bomen verdwenen die op dit moment absoluut niet “in de weg” stonden.
    De groepen hoge populieren op het terrein daarnaast waar de grond bouwrijp wordt gemaakt/gesaneerd voor een nieuwe woonwijk (oa kavel 18 en 19) hadden duidelijk geen kans maar begrijpelijk.

    Het woongenot in noord moet behouden blijven en het kan niet zo zijn dat een groot gedeelte van het groen eerst moet wijken voor nieuwbouw. Ook al wordt er nieuwe aangeplant gerealiseerd.
    Er ontstaat een versteende stad, met verhitting en slechte regenwater afvoer als gevolg.

    We proberen de Ridderspoorweg met de bewoners zoveel mogelijk te voorzien van geveltuinen en zo mogelijk andere groene alternatieven. En er zijn gelukkig allerlei goede initiatieven.

    Maar een mooie volwassen (gekapte) boom heb je niet zomaar terug.

Schrijf een bericht

Your email address will not be published.